Viime torstai-iltana mulle soitti Ukon veljen ex-avokki, Tiina. Kesken työillan, yhtäkkiä ja kysyi, voitaisko me tavata lauantaina. No, kyllä mulle sopii töitten jälkeen. Ja sovittiin tapaaminen sitten keskustaan puoli neljä lauantaina. Kyselin, että mistäs mahtaa olla kyse, niin hän  vain salaperäisesti vinkkasi alkaneensa (taas) myydä jotakin tuotetta, jota halusi mulle nyt esitellä. Eikä mulla kai ole mitään sitä vastaan, että tilanteessa on toinenkin tuotteen esittelijä, joka vastailee jos Tiina ei osaisikaan vastata- tämä on ikäänkuin opetustilanne. Juu, siinä kohdin mua jo alkoi arveluttaa- ääh, miksi lupasin.

Lauantaina oli koirat yksin kotona, kun Allu oli edelleen siellä telttaretkellään ja ukko kalassa. Olisin halunnut päästä nopeasti tilanteesta pois. Mutta kaikkea vielä, pääsin vasta kahden tunnin päästä lähtemään. Puoli neljän jälkeen "toimistolla" minua varrottiin jo kovassti. Vastassa oli Tiina ja joku mies, ehkä minun ikäiseni, jolli oli  hirveä musta tukka mallia "jeesus"-sain vaivoin pideltyä pokkani, koska mietin lähes koko tapaamisemme ajan liekö tuo otus miehen päässä peruukki- ainakin se oli värjätty, eikä todellakaan kaunis! Sormissaan äijällä oli sormuksia ja olemus muutenkin ällöttävän Mietin, ja ihan oikein mietinkin, että ilmaisen testin (norm. 109,-) vastaanottaessani sitoudun johonkin ja että haudattu koira paljastuu ihan pian.

Tämän alustuksen jälkeen käytiin sitten läpi itse asia, eli hierarkia. Kun ostat kahvimasiinan tai kuukausittain kalaöljyä ja  varmasti haluat nämä ilmaiseksi- niin värväät neljä uutta myyjää. Voit myös värvätä neljä lisää ja saada kännykkärahaa ja vielä sen tehtyäsi, alaisesi myyjät värväävät omia kauppiaita, niin sinä nouset tasolle, jossa saat 6000 euroa kuussa ja 1000 euroa "autorahaa"- sitä varten sinun pitää hankkia upouusi auto- mutta what the hell, onhan sulla siihen nyt fyrkkaakin. ja vielä voit siitä hankkiutua Diamond tasolle ja ansaita enemmän kuin kukaan aiemmin!!!! Tässä piirreltiin esitteeseen kaikenmaailman nuolia ja lukuja ja puhuttiin niin nopeasti, etten kertakaikkiaan minäkään perässä pysynyt- vaikka olenkin sairaan nopea hoksottimistani.

Hengähdys, ja sitten tehtiin kaksi kysymystä: Haluatko kahvisi tai kalaöljysi ilmaiseksi? Haluatko ansaita 6000 euroa kuussa ja ajaa upouudella autolla? Vastasin, että en tarvitse rahaa. Olen tyytyväinen työhöni ja palkkaani, toimeentulooni tällä hetkellä ja autokin mulla jo on ihan tarpeeksi hyvä mulle. Tämä äijä puuskahti hieman turhautuneena, että sinä oet ensimmäinen ihminen ikinä, joka on tyytyväinen elintasoonsa." Ei kukaan ole todennut tuollaista aiemmin! Muka tyytyäinen! Oppivat kirputkin olemaan kannellisessa astiassa aloillaan, kun toteavat että hyppiminen sattuu päähän.. Eikö sulla ole unelmia?  Vastasin, että haluan vain olla onnellinen ja olen sitä nyt, olen täysin tyytyväinen olooni. Vaikka ehkä hänen mielestään se olisikin tyhmää. Äijä ei antanut periksi, hän vain kertoi miten häntä vitutti tehdä töitä jollekin toiselle, jonkun toisen unelmien eteen, sen sijaan, että olisi rakentanut omaa unelmaansa. Minä:" Ei mua vituta töihin meno. Mulla on kiva työpaikka, eikä turhaa stressiä, palkalla tuun oikein hyvin toimeen ja mulla on varaa harrastaa hauamiani asioita." Oli meillä aika sanailut! Sepä inhotus vertasi mua kirppuihin! Sepä inhotus kysyi, mitä elämältäni sitten haluan- näyttäen omatekemäänsä listaa- valkkasin listalta henkisen kasvun aj hänpä loihe kertomaan, että kasva hyvä ihminen sellaiseksi, että hyväksyt itsesi ja annat itsesi nousta johtavaan, hyvin ansaitsevaan ryhmään- mun oli todettava, että hyväksyn sen että he ansaitsevat mua paremmin, että ajavat hienolla autolla, good for them. Mutta antakaa mun olla minä, olen valinnut tämän tien, enkä halua lisää rahaa tai mitään muuta rikkautta. Sitä mitä mun elämästäni mahdollisesti vielä' puuttuu, ei saa rahalla. En kuitenkaan hermostunut, vaan luettelin argumenttini rauhallisesti. Lopulta sanoin, että nyt lähden kotiin. Kiitos vain ja anteeksi,että vei aikaanne.

Autossa tuuletin, kuin lottovoittaja ikään- olin kahden ihmisen painostuksen alla pitänyt pääni ja poistunut tilaisuudenst voittajana :)