Näytelmän harjoittelu on edennyt niin pitkälle, että vastanäyttelijäni on päässyt jo iholle. Eli fyysiseksi, eli kourimaan rintojani. Olen mennyt mukavuusalueeni ulkopuolelle jo useita kertoja, hymyillen. Toki erotan roolihenkilöni itsestäni, näin tajunnan "päivätasolla", mutta alitajunnassani en. Nyt morkkikseni muuttui angstiksi. Luulin sen johtuvan siitä, että tiedän Ukkoni pahoittavan mielensä, kun näkee toisen käpälöivän minua ja minun vielä nauravan asialle... annoin siis Ukon lukea käsiksen ja hmmm, hän suhtautui hieman paheksuvasti. Ei silti, ei hän mitään ilkeää sanonut, mutta selvästi kavahti ajatusta. Lupasin, että hän voi tulla katsomaan harjoituksia jollain kerralla. Silti minusta tuntui kuin minua käytettäisiin hyväksi. Vastanäyttelijäni oli ohjaajan käskystä tarttunut rintoihini useasti, kun toistimme kohtausta. Ja olin jo pyytämässä taukoa käsittelystä, kun onnekseni harjoitukset loppuivat. Jotenkin minusta alkoi tuntua siltä, että ohjaaja halusi katsella kun tämä iso mies kouri minua, kuin hän olisi saanut jotakin tyydytystä tätä katsellessaan. :( 

Palasin harjoituksista työhön ja koko illan tunsin itseni "likaiseksi"- ja vaikka ukkoni olikin tavallaan käytökseni hyväksynyt, minulla oli jälleen morkkis. Ja yöllä tuo morkkis herätti minut ja menin paniikkiin. Syyttelin itseäni siitä, että annoin käyttää itseäni hyväksi, että olin myymässä itseäni ja mitä muut näyttelijät tähän sanoisivat, mitä he ajattelisivat... Sitten koin eräänlaisen oivalluksen: Alitajuntani oli rekisteröinyt kaiken aikaa roolihenkilöni alhaisen moraalin ja morkkis johtui siitä. Olin jollakin alitajunnan tasolla sekoittanut itseni tähän roolihenkilöön ja nyt sisäinen apinani yritti moralisoida ja sättiä minua käytöksestäni.  Kun oivalsin tämän, sain nukahdettua takaisin.

Aamusella soitin ohjaajalle ja kerroin hänelle suoraan, miten olin kokenut fyysisen kosketuksen ja miten aikaisemmat muistot huijasivat alitajuntaani. Siitä, miten voitin kerta toisensa jälkeen häpeän, mutta alitajuntani ei hyväksynyt toimiani.  Mitäpä vastasi tämä kokenut ohjaaja? Hän lohdutti minua sanoen, että nyt sinä Sally olet päässyt sellaiselle tasolle (näytellessäsi), jota ammattinäyttelijätkin saattavat hakea vuosikaudet, olet mennyt rooliisi sisälle täydellisesti! Tämä tarkoittaa, että sinulla on lahjakkuutta, jota toiset eivät löydä koskaan.   Kyllähän nämä sanat minua lohduttivat ja rauhoittivat, keskustelimme pitkään vielä ja hän lupasi ottaa asian esille ryhmän kesken .) Olen niin kokematon, etten osaa työstää tätä tunnetta....

Mitäpä muuta, no, Jösse on ollut ilmeisen kunnolla, koska mitään ikävää ei ole kuulunut. JA ilmeisesti Hanna, Jössen tyttöystävä, on edelleen raskaana. Saa nähdä, mitä tästä vielä kuuluu.

tukkahyvin-normal.jpg